skrzynia auto biegi

Skrzynie biegów Opel – najważniejsze informacje

Kupienie nowej skrzyni biegów do Opla nie musi być problematyczne. Gdy mamy odpowiednią wiedzę na temat samochodu i jego działania, możemy trafnie kupić nowy model. Warto wiedzieć, że Opel montuje w swoich autach dużą ilość różnych skrzyń biegów. Z tego powodu w tym artykule spróbujemy nieco przybliżyć temat związany z tym, jak zbudowane są skrzynie biegów Opel. Podpowiemy też, jak nie popełnić błędu podczas zakupu.  

Skrzynie biegów Opel — co warto wiedzieć?

Skrzynie biegów Opel w zdecydowanej większości przypadków są koncepcją oraz produkcją koncernu General Motors. W przypadku kilku skrzyń w dostawczakach wykorzystano konstrukcję przekładni, które produkowane są przez Renault. Z kolei w skrzyniach biegów typu M32, M20, czy też C635 skorzystano z włoskiej myśli technicznej, czyli FIAT.

Rozmyślając nad zakupem skrzyni biegów do Opla, należy wziąć przede wszystkim pod uwagę dwie istotne kwestie. Przede wszystkim jest to typ skrzyni biegów, wskazujący na konstrukcję skrzyni, a także na przełożenia poszczególnych biegów.
Ogromna część ofert na rynku proponuje skrzynie biegów do Opla opierając się tylko symbolu, jednak bez podawania przełożeń. Pamiętajmy, że nieprawidłowo dobrane przełożenia są ryzykowne. Mogą bowiem powodować wyraźny spadek komfortu jazdy, zwiększyć spalanie. W skrajnych przypadkach dochodzi do uszkodzenia nie tylko samej skrzyni, ale i silnika auta.

Skrzynie biegów Opel – symbol skrzyni biegów.

Skrzynie biegów do Opla mają symbol, który składa się z jednej litery oraz dwóch cyfr. Należy zaznaczyć, że wyjątkiem będą skrzynie biegów, które skonstruował koncern Renault o oznaczeniu, czyli o oznaczeniach PF1, PK5, PF6 oraz PK6.

Cyfry, które zostały umieszczone po literze maj ą oznaczać maksymalny moment, przenoszący daną konstrukcję skrzyni biegów. W celu otrzymania wartości momentu, trzeba obie cyfry pomnożyć przez 10. Przykładem jest Skrzynia M32, czyli skrzynia, która przenosi momenty do 320Nm, a F40 – 400Nm.

Symbol będzie oznaczał typ oraz konstrukcję skrzyni biegów. Nie informuje on o przełożeniach, które występują w danej skrzyni biegów.

Oznaczenie F, czyli front/przód w symbolu oznacza, skrzynię biegów, która napędza przednie koła, a z kolei R, czyli rear/tył – koła tylne. Natomiast litera W -wide przed liczbami, które określają przełożenie, będzie oznaczać długie przełożenia.  Litera C – close to przełożenia krótkie.

Jak znaleźć ten symbol? Opel wykorzystuje klasyczny sposób nanoszenia symbolu na swoich przekładniach. Rozpoznajemy go po wypukłym nadlewie, występującym najczęściej na górze obudowy, w pobliżu wybieraka biegów.